De ce nu pleacă minerii la Bucureşti. Planul Puterii pentru a-i bloca în Valea Jiului
Protestele minerilor din ultimele zile au agitat apele în Valea Jiului, dar PDL încearcă să ţină situaţia sub control. În zonă situaţia politică este net favorabilă Puterii, care controlează, în mare parte, toată Valea Jiului. Fiind o zonă cu oraşe mici, puterea primarului este una considerabilă, iar PDL tocmai pe acest lucru mizează. Îi permit ministrului Lucian Bode să negocieze de pe poziţii de forţă pentru că ştiu că au puterea de a controla toate resursele din zonă, implicit mijloacele de transport, şefii minelor şi resursele de hrană.
Cel mai important oraş din Valea Jiului, Petroşani, este controlat de familia Ritzi, prin Monica Iacob Ridzi şi Tiberiu Iacob Ridzi, care este şi primarul Petroşaniului. Cel mai important oraş ca număr de mineri şi resurse este Lupeni. Aici este o situaţie mai specială. Cornel Resmeriţă este primar PSD, dar cel mai bine se înţelege tot cu PDL. Presa locală acuză o adevărată caracatiţă a primarului Resmeriţă, care ar controla de fapt tot judeţul Hunedoara prin banii adunaţi în cele trei mandate. Nici la Vulcan nu este o situaţie mai bună. Gheorghe Ile, fost miner, este primar din partea PDL şi chiar dacă este în asentimentul protestatarilor, nu poate încălca ordinele venite de la centru.
Situaţia politică influenţează foarte mult şi desfăşurarea protestelor. Pentru a pleca spre Bucureşti minerii au nevoie de sprijin, iar acesta lipseşte. Primul pas este tăierea mijloacelor de transport. Primarii controlează şi şefii minelor din Valea Jiului, iar dacă aceştia nu îşi dau acordul ca maşinile minelor să fie puse la dispoziţia ortacilor, acestea stau pe loc. Un alt mijloc de transport controlat de primari este transportul privat. În zonă tur-operatorii se află sub influenţa primarilor. Aceştia acordă licenţele şi traseul, iar dacă ar pune maşinile la dispoziţia minerilor ar avea mult de suferit. Bineînţeles, ar putea scoate bani frumoşi pe moment cu toate autocarele plecate până la Bucureşti, dar pe viitor vor fi aspru sancţionaţi prin zeci de amenzi acordate de Poliţie.
La alte mineriade cheia a fost mina de la Lupeni. Aici erau cele mai mari resurse de oameni şi mijloace de transport. Miron Cozma era de la Lupeni, iar în Valea Jiului circulă o vorbă "dacă Lupeniul nu mişcă, nimic nu mişcă".
Minerii evită trenul pentru că un astfel de mijloc de transport este riscant. În primul rând se află mereu în spaţiu închis şi pot fi prinşi oricând în ambuscade, iar în al doilea rând trenurile pot fi oprite oricând prin ordinul ministrului Transporturilor.
Singura soluţie ar rămâne maşinile personale şi mersul pe jos. De la Petroşani la Bucureşti sunt circa 450 de kilometri, iar un astfel de drum pe jos ar fi greu de parcurs. În plus, fără complicitatea şefilor de mine, nu vor fi alimentaţi cu mâncare. La ultima mineriadă, din 1999, ortacii care au plecat la Bucureşti şi-au lăsat cartelele de cantină la colegi iar aceştia trimiteau zilnic mâncare: conserve, pâine sau alte consumabile. Acum, fără acordul şefilor de mină, porţia de mâncare ar fi strict controlată.
Minerii îşi acuză liderii că sunt slabi şi nu negociază de pe poziţie de forţă. Presa locală îi acuză pe liderii minerilor de partizanat politic, iar primarii încearcă întotdeauna să îşi apropie sprijinul liderilor, mai ales în preajma campaniilor electorale.
La ultima mineriadă a existat o îneţelegere tacită între toate autorităţile din zonă. Maşinile de la mină erau puse la dispoziţia minerilor, iar aceştia mergeau o partea pe jos, o parte în maşini. Mâncarea era asigurată de ortacii din Vale şi de familii, care trimiteau resurse cu maşinile personale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu