sâmbătă, 21 aprilie 2012

VASILE LINCU,PRESEDINTELE PRO LEX:I-A INTREBAT BLEJNAR:"BA VOI STITI CINE ESTE PETROM?"

Vasile Lincu, preşedintele sindicatului Pro Lex: I-a întrebat Blejnar: "Bă, voi ştiţi cine este Petrom?"
I-a întrebat Blejnar: "Bă, voi ştiţi cine este Petrom?" Este nelegal transferul lui Blejnar? El trebuia să revină pe vechea funcţie. Au fost 4 funcţii de comisar general-adjunct, iar în urma restructurării au rămas doar două. Una era blocată pentru el, conform legii, iar pe postul rămas liber, ceilalţi trei ar fi trebuit să dea examen. Şi tot conform legii, în noul post ar fi trebuit ca el să fie numit de către şeful ANAF. La mijloc e o viclenie; pentru că teoretic, Blejnar nu poate fi tras la răspundere şi s-au scos castanele din foc cu mâna ministrului Ialomiţianu. Deşi intra în atribuţiunile lui să facă numirile la ANAF, pentru a nu fi tras vreodată la răspundere, l-a convins pe ministrul Ialomiţianu să semneze cererea şi să-şi asume numirea. Pe de altă parte, dacă în urma mutării este remunerat cu un salariu mai mare, ANI ar trebui să verifice - noi am şi făcut o solicitare în acest sens - dacă nu a existat un conflict de interese în derularea acestei proceduri, adică dacă în perioada suspendării lui de pe vechiul post să nu fi făcut demersuri pentru obţinerea unor avantaje materiale. Este adevărat că inspectorii fiscali care au controlat societatea Petrom au avut de suferit pentru că au fost corecţi? Este mult mai grav! Doi colegi de-ai mei au primit o delegaţie, un ordin de serviciu de control inopinat pe anumite operaţiuni derulate de Petrom. Ei au constatat că societatea petrolieră producea kerosen fără a avea autorizaţie, de fapt lucrând pe o autorizaţie pentru produse finite de o calitate mai slabă. Prejudiciul constatat pentru o anumită perioadă de timp era de peste 6 milioane de euro. În ziua în care au terminat controlul şi au înregistrat procesul-verbal de constatare, Blejnar i-a sunat şi le-a spus să se prezinte la el la birou la ANAF. În birou erau toţi şefii lor, de la cel mai mic până la cel mai mare. De faţă cu ei, i-a certat, cum de şi-au permis să constate: "Bă, voi ştiţi cine este Petrom? E cel mai mare contribuabil la bugetul de stat. Aţi procedat greşit!". Şi de faţă cu ei, le-a cerut şefilor să fie daţi afară din Vamă, lucru care s-a şi întâmplat. Amândoi au fost cercetaţi disciplinar şi daţi afară pentru acel control. Dar Petrom a pierdut procesul cu statul român - culmea - chiar Vama fiind cea care a susţinut corectitudinea celor constatate de cei doi inspectori. Ei au fost reangajaţi, apoi, cu reorganizarea, daţi din nou afară. Potrivit celor constatate de ei, suma aceea de 6 milioane era doar vârful aisbergului, deoarece Petrom desfăşurase această activitate pe o perioadă mai îndelungată şi se impunea, pentru evaziune, o extindere a acestui control şi anularea autorizaţiei. Acum, se continuă totul bine mersi, deşi este o chestie penală şi DNA ar trebui să intervină. Cum funcţionează "morişca" de tip mafiot din vămi? Sunt două metode. Cea piramidală, "tabla de şah", în cadrul căreia n-ai voie să controlezi. La frontieră, anumite ture, anumite persoane, n-au voie să controleze anumite transporturi. Un lider de-al nostru, care era şef de vamă la Siret, a constatat într-o singură zi două transporturi de ţigări de contrabandă. Cum a făcut constatarea, a fost mutat la zeci de kilometri de locul de muncă. A câştigat în instanţă, a revenit, dar mai fusese unul numit între timp şi erau doi şefi! Când au fost acele acţiuni în forţă la vamă, celălalt a fost reţinut, iar el a fost în regulă. Dar ce să vezi, când cu reorganizarea, l-au dat afară, tot din dispoziţia lui Blejnar. Sancţiunile astea sunt pentru "educarea" oamenilor: "Aveţi grijă, dacă greşiţi, păţiţi ca ei!". O altă "rotiţă" a sistemului este necontrolarea unor firme. Sunt firme protejate pentru care nu se emit ordine de control. Cine e "Regina"? În accepţiunea mea, regina este beneficiarul final, dar şeful ANAF este prea mic pentru a fi regină. Are un post important, dar nu poate fi beneficiarul final. Care ar fi profilul unui lucrător din branşă pentru a duce o viaţă liniştită? Nu contează studiile, să fie un bun executant şi să fie foarte tăcut…! Cum sunt ţinuţi oamenii sub control? Sunt multe compartimente care n-au legătură cu agenţii economici. Vămile care sunt cu ţările europene nu sunt importante. Cele cu Moldova şi Ucraina sunt importante, dar şi acolo trebuie să ai contact direct cu traficul. În rest, marea majoritate a funcţionarilor trăiesc din salariu. Îi mută, îi detaşează prin permutare, să zicem de la Bucureşti la Satu-Mare, fără să beneficiezi de drepturile legale pentru detaşare, şi ori te cuminţeşti, ori încerci să supravieţuieşti - îţi plăteşti chiria din banii tăi - sau să pleci singur din sistem. Sau se numesc şefi temporar, dacă "joacă bine" sunt păstraţi în funcţii, dacă nu, vin alţii. Ce se poate face pentru redresarea sistemului? În primul rând este o mare problemă cu pregătirea profesională a multora dintre cei rămaşi după aşa-zisa restructurare, mai bine zis epurare. S-au dat afară cei cu vechime şi care nu corespundeau profilului amintit mai devreme. Sunt mulţi acum aduşi pe pile, fără studii de specialitate, unii aduşi de pe la primării, ba au mai ajuns şi şefi. Dincolo de gradul de pregătire şi de schimbare a mentalităţii, ar trebui controale inopinate acolo unde există suspiciuni, angajaţii care au rezultate să fie premiaţi, iar în frontieră să le permită să controleze prin sondaj în funcţie de informaţiile pe care le au. Trebuie să nu se mai amestece politicul în activitatea profesională a angajaţilor. Ce sume se vehiculează? Nu am o estimare, dar vorbim de TIR-uri de vapoare, de garnituri de tren. Am colegi care mi-au spus că au fost în control şi au găsit în nordul ţării cinci garnituri de tren, cu produse petroliere, cu destinaţia Ucraina, care în acte figurau ca ieşite din România. S-a luat legătura cu ucrainenii, iar ei au răspuns că niciun vagon n-a trecut graniţa. Vă daţi seama ce sume se învârt din restituirile ilegale de TVA pe mărfuri ce se deplasează doar pe hârtie. Au venit din Olanda şi din Franţa să-mi ia interviuri pe această temă. Olandezii chiar m-au întrebat cum ne pot ajuta pe această temă, pentru că niciodată n-a fost tras la răspundere vreun şef pentru decizii luate care au prejudiciat statul român. Prejudicii imense, dovedite în instanţă, au rămas să fie plătite de fiecare dintre noi, iar ei stau bine mersi, continuă acelaşi jaf, pentru că nu li se întâmplă nimic. V-aţi riscat şi vă riscaţi pielea în continuare. Care a fost reacţia sistemului? La început au încercat cu vorba bună, să-mi spună să fiu mai potolit, apoi mi s-a propus să-mi angajez câţiva apropiaţi în posturi "călduţe", apoi dacă au văzut că nu cedez, au încercat să preia sindicatul şi să mă terfelească prin presă. După mitingul de pomină cu "Ieşi afară javră ordinară" - când, culmea, nu eram nici măcar în ţară - au început să mi se fabrice dosare, am fost chemat la poliţie pentru declaraţii, mi-au făcut percheziţii acasă şi la sediu, mi-au luat calculatorul, a venit DNA-ul peste mine că îmi vândusem maşina personală - pe care o pusesem la dispoziţia sindicatului şi pe care o folosise tot sindicatul - culmea, sub preţul pieţei şi în rate, nu mai ştiau ce să găsească. Apoi, un prieten din DNA care asistase la nişte discuţii mi-a spus că mi se vor bloca conturile din bancă ale sindicatului, ca să nu mai pot susţine procesele. Aşa s-a şi întâmplat! M-am luptat cu BCR-ul în instanţă până mi-am câştigat drepturile. Cel mai groanic şi mai înjositor a fost când a venit o echipă de la Protecţia Copilului să constate că n-aş întruni condiţiile necesare pentru a mi-i creşte şi să mi-i ia de-acasă. Vă daţi seama ce traumă au putut să le producă. Dar eu m-am imunizat, merg înainte, soţia s-a obişnuit, doar părinţii îmi tot spun să mă mai liniştesc.

Niciun comentariu: